Hjälp och tips

söndag 2 maj 2010

P11. - Zoorba!

I går kväll blev Zoorba färdig:

Jag vet inte om det är en han eller hon, människa eller djur.....eller kanske en utomjording?!..... Jag kallar den i alla fall Zoorba och den är min alldeles egen påhittade skapelse som vuxit fram undan för undan medan jag jobbat med den.

Inspiration och idéer har jag fått både här och där av bilder på nätet......men jag har "icke så nicke" snott från något mönster! Jag har därför fått repa upp och börja om oräkneliga gånger för att få till det som jag vill. Och det är just därför den har tagit sådan tid att få klar! Vet inte hur många timmar jag lagt ned.....och vill heller inte veta......men MÅNGA är det och KUL har det varit! Jag har i huvudsak knåpat på kvällarna efter att barnen lagt sig. Och den har fått mig att glömma både tid och rum. Inte ovanligt att jag plötsligt kommit på att klockan redan hunnit bli en bra bit över midnatt och fått tvinga mig i säng.

Mina små grabbar till avkommor råkade se då jag höll på att fotografera idag. Lillkillen som sett min bildberättelse om "Astrid" här på bloggen envisades därför med att jag skulle göra en med Zoorba och hans leksaksdinosaurie. Hm....så här kommer den:
Det var en gång en liten filur som hette Zoorba.
Den var den allra modigaste varelse som någonsin funnits!
Ingenting kunde skrämma den!

En dag när Zoorba var ute och promenerade stötte den på en livs levande dinosaurie!
Dinosaurien gick genast till anfall, men Zoorba skrek:
- Stopp! jag är snäll och är inte rädd för dig!


Zoorba, som ju var en väldigt modig varelse, sträckte fram handen och tänkte klappa dinosaurien.
Men plötsligt kastade den fram huvudet och
bet Zoorba i handen med sina sylvassa tänder!

Men Zoorba lyckades övermanna dinosaurien med en jättkram
Och kramar var inte dinosaurien alls van vid.
Det var en alldelse by upplevelse för honom.
Han tyckte det var jättemysigt!
Och ville ha fler kramar av Zoorba.


Dinosaurien började tycka om Zorba så myckat att den t.o.m. lät sig ridas!
Och från den dagen var Zorba och dinosaurien vänner i alla sina dagar!
Snipp snapp snut,
så var sagan slut!

@@@@@@@@@@@@@

Och för er som händesevis inte fått nog av Zoorba-bilder ännu..... kommer fler här:

Ögonen är gjord av ett par av knapparna som jag visade i mitt förra inlägg
Har fäst dem med svarta knappnålar på en virkad "ögonvita".
Idén till pärlorna och ögonfransarna har jag hämtat från Elisabeth Doherty's rådjur


Armarna kan vridas runt och över huvudet.

I nästa inlägg kommer jag att visa lite bilder från själva monteringen av Zoorba.
Kommer också att visa hur jag gjorde för att armarna skulle kunna vridas runt. Har inte använt säkerhetsögon (vilket var alldelses för pillrigt för mig!) utan har kommit på ett eget sätt......men det finns säkert någon annan som också kommit på det.....fast jag inte sett det.
Hej då!
Hörs snart igen!
@

2 kommentarer:

  1. Måste säga att Zoorba var ett perfekt namn till honom (tycker det ser ut som en "han"). Det är lite robot-känsla över honom, och lite alien... Tycker han har en jättesöt rumpa..! hihi. Visst har han torgvantar på sig? Det tyckte jag va riktigt coolt! Och ambitiöst.

    SvaraRadera
  2. Vilken söt! Tog det lång tid att virka? Hoppas du får en bra dag!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails